Boganmeldelse af The Little Book of Value Investing | dhandho.dk
Boganmeldelse af Christopher Brownes "The Little Book of Value Investing"

Boganmeldelse

The Little Book of Value Investing

juli 2, 2017

This post is also available in: English

Resumé

• Ved overvejelse af en investeringsmulighed, tænk da som en bankmand, der skal udstede et lån. Hvad er sikkerheden? Er der gode chancer for, at forpligtelserne overholdes? Er der en sund fordeling mellem aktiver og passiver?
  • Køb aktier og obligationer på samme måde, som du køber bøffer: på udsalg!
  • Når du gennemgår ‘udsalgshylden’, pas da på tåbens guld – de aktier, der er billige af en årsag. Det handler om, at pinpointe hvorfor de er billige samt sandsynligheden for et comeback.
  • I et forsøg på at advokerer for køb-og-hold strategien, minder Christopher Browne os om, at 80-90% af ens investeringsafkast sker mellem 2-7% af tiden, hvorfor det er utopi at tro, man kan time markedet.

En glimrende, letlæselig, bette bog, der overfladisk – men tilstrækkeligt – behandler de mange grundprincipper indenfor value investing filosofien over 21 letfordøjelige kapitler. Jeg læste den ovenpå en stak andre value investing bøger, hvorfor den desværre ikke var så øjenåbnende. Jeg ville dog ønske, at det var denne bog, jeg først læste inden jeg begav mig ud i de mere avancerede værker såsom Value Investing: From Graham to Buffett and Beyond og Security Analysis. Jeg anbefaler den klart til personer, der netop er snublet over value investing. Bogen fremhæver lektioner, der er mest fundamentale for value investing filosofien, hvoraf de nedenstående er mest essentielle i min optik.

Tænk som en bankmand
I kapitel 2 anbefaler forfatteren, Christopher Browne, at man bør tænke som en bankmand, der skal udstede et lån til en kunde. Bankmanden ville starte med at evaluere sikkerheden i lånebeviset; er der overvældende gode chancer for, at vedkommende ikke misligeholder sine forpligtelser, hvorfor banken er sikker på, at få sine penge igen? Ligeledes bør investoren vurdere eks. en obligations eller akties sikkerhed. Er der en fornuftig fordeling mellem egenkapital og gæld? Hvad er indtjeningen? Hvad er aktiverne værd? I al sin enkelthed handler det om, at eliminere risikoen for permanent tab af kapital.

Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed
I forlængelse af kapitel 2, understreger Christopher i kapital 3-5 vigtigheden af en sikkerhedsmargin. Det er nævnt i tidligere posts, at en sikkerhedsmargin er det spænd der er mellem en virksomheds pris og værdi. Hvis du estimerer, at en virksomhed er 100 kr. værd, ønsker du at købe den til højest 66 kr. (læs The Intelligent Investor for en uddybning af sikkerhedsmarginsprincippet). Sikkerhed kommer i mange afstøbninger, men overordnet set handler det om at handle aktier på samme måde, som man køber bøffer: på udsalg. Christopher anbefaler, at man screener efter aktier med en lav P/E, P/BV eller andre fundamentale målestokke. Han nævner i kapitel 9, at “risiko findes oftere i prisen, du betaler, end i aktien selv.” Det er et velkendt faktum, at enhver investeringsmulighed – selv den mest fæle og ækle, du kunne forestille dig – er attraktiv i et givent prisleje. Du mindsker derfor din risiko ved at insistere på at købe billige værdipapirer.

Pas på tåbens guld
Det ville jo være skønt, hvis man blot skulle vælge en kurv af billige P/E og P/BV aktier, og så var dagens gerning gjort. Men ak, siger Christopher, så godt spiller violinerne ikke i himlen (selvom Tobias Carlisle laver nogle meget overbevisende argumenter for denne fremgangsmåde i Deep Value). Om ikke andet, så anbefaler Christopher, at man laver en liste over potentielle kandidater. Disse skal herefter sorteres i en ‘ja tak’ og ‘nej tak’ bunke. Majoriteten af dine kandidater er billige af en årsag, eks. en giftig kapitalstruktur (en overvægt af gæld relativt til egenkapitalen) eller stagnerende omsætning og indtjening. Det handler derfor om, at pinpointe hvorfor de er billige samt sandsynligheden for et comeback.

Et nærmere kig på ‘ja tak’-bunken
Du har nu et overkommeligt felt af kandidater, der berettiger nærmere analyse. Christopher anbefaler, at du først dykker ned i balancen. Det er et øjebliksbillede af virksomhedens finansielle helbred. Du bør starte med at se på virksomhedens likviditet; hvordan er forholdet mellem omsætningsaktiver og kortsigtede gældsforpligtelser? Er der en stor portion good will samt andre ikke-håndgribelige aktiver, du bør se bort fra i din opgørelse af virksomhedens indre værdi (brandværdi, patenter, trademarks og copyrights er intet værd i tilfælde af likvidering)? Hvis du er tilfreds med virksomhedens sundhed ud fra balancen, kan du dykke ned i indkomstopgørelsen. Hvordan er tendensen i omsætning og indtjening? Hvordan er profitmarginen? Er der et tilfredsstillende afkast på investeret kapital (ROC)?

I kapitel 14 omhandler Christopher en lang række kvalitative faktorer, du bør overveje i din beslutningsproces. At omhandle alle disse vil være for omfattende for et blogindlæg, hvorfor jeg lader læseren udforske dette på egen hånd.

Køb og hold
I den sidste håndfuld kapitler advokerer Christopher for køb-og-hold strategien. Han minder læseren om, at det er et maraton – ikke en sprint. “Det er tid i markedet, ikke markedstiming, der tæller”, forklarer Christopher og dokumentere, at 80-90% af investeringsafkastet sker mellem 2-7% af tiden. At tro man kan time disse 2-7% er utopi, hvorfor man bør have tiltro til sine analyser og fastholde en langsigtet tidshorisont. Før eller siden indser markedet værdipapirets fundamentale værdi (såfremt din vurdering er korrekt), trøster Christopher.

Som nævnt i introduktionen, er dette en bog, du hurtigt kan høvle igennem. Der er masser af gode og tankevækkende principper for ‘value novicen’. For den mere erfarne investor, der eks. har fået principperne fra The Intelligent Investor under huden, vil du være bedre tjent med at opsnuse nogle bøger med en anelse mere ‘kød på’. Men alt i alt, en glimrende lille sag.

This post is also available in: English

7 likes

Din e-mailadresse vil ikke blive vist.