Boganmeldelse af Peter Lynchs "Beating the Street"

Boganmeldelse

Beating the Street

oktober 15, 2017

This post is also available in: English

Resumé

  • En 7. klasse udkonkurrerede markedet med mere end 40% ved ‘blot’ at udvælge aktier i de virksomheder, de brød sig om, eks. Walt Disney, PepsiCo og Nike. I forlængelse heraf råder Peter Lynch dig til aldrig at investere i en idé, du ikke kan illustrere med farvekridt.
  • Peter opnåede et gennemsnitligt årligt afkast på 29% mellem 1977-1990 ved at følge nogle simple principper og dele sin portefølje op i to kategorier: 1) små vækst- og/eller cykliske aktier, 2) konservative aktier. Når markedet var nær en top målt ud fra historiske P/E-niveauer, ville han sælge førstnævnte og søge ly i sidstnævnte. Når markedet var deprimeret, ville han sælge sine konservative investeringer til fordel for de mindre, deprimerede vækstaktier.
  • Peter præsenterer 21 principper og 25 gyldne regler, der vil hjælpe investoren med at tæve markedet.

Forfatteren af Beating the Street, Peter Lynch, er, på baggrund af sine resultater, en fænomenal investor. Han administrerede Fidelity Magellan fonden fra 1977-1990 uden et eneste år med minus (selv 1987!). Han opnåede et gennemsnitligt årligt afkast på 29%. Denne bog dykker ned i, hvordan dette blev opnået. Let’s get to it!

Miraklet i St. Agnes
Han starter bogen ud med, at præsentere en konkurrence, der fandt sted i 1990-1991. En syvende klasse på St. Agnes skolen blev bedt om, at udvælge nogle aktier fra S&P-indekset. De udvalgte primært på baggrund af “hvad de kunne lide”. St. Agnes porteføljen bestod derfor af selskaber som Walt Disney, PepsiCo, Nike og Gap. S&P-indekset formåede et afkast på 26% fra 1990-1991, hvilket majoriteten af de store investeringsfonde og portefølje managere skulede misundeligt efter (de kunne ikke hamle op med dette afkast). Men syvende klassen fra St. Agnes? De tævede S&P sønder og sammen med et knapt 70% afkast.

Peter præsenterer igennem bogen 21 principper. Denne tankevækkende historie illustrer princip 3 og  14: “Investér aldrig i en idé, du ikke kan illustrere med farvekridt” og “Hvis du kan lide butikken er chancerne store for, at du vil elske aktien.” Med andre ord: Investér i virksomheder, du forstår, og hvis produkter du selv er vild med.

Magellans 5 kategorier, der blev til 2
I fondens tidlige år fokuserede Magellan fonden på 5 overordende kategorier: 1) små- og mellem store vækstvirksomheder; 2) virksomheder hvis fremtidsudsigter forventes bedret; 3) deprimerede cykliske aktier; 4) virksomheder med højt og stigende udbytte; 5) virksomheder hvis aktiver markedet har undervurderet. Han forsimplede dog dette senere i sin karriere. Peter begyndte op igennem 80’erne at inddele porteføljen i to dele i stedet: 1) små vækst- og cykliskeaktier, samt 2) konservative aktier. Når markedet var ved at toppe (målt på eks. P/E), ville han sælge førstnævnte kategori og søge mod de konservative beholdninger. Når markedet var deprimeret, solgte han de konservative og fyldte hylderne op med mindre, deprimerede vækstaktier. Det lyder simpelt, men dét er netop det kendetegnende ved Peters strategier. Husk, at de bedste ideer er dem, der kan illustreres med farvekridt.

Peters principper
Bogen indeholder mange historier om tidligere handler og strategier. Disse flash-backs søger at underbygge de førnævnte 21 principper, som Peter præsenterer igennem bogen. Jeg vil nedenfor fremhæve nogle af dem, jeg anså som mest relevante:

Peters 4. princip – Du kan ikke se fremtiden igennem et bakspejl: Peter advarer dig mod dét han kalder “weekendkrigere”. De personer, der hver lørdag og søndag spreder tusindvis af årsager til, hvorfor økonomien er rabundus og verden snart går under. Han anbefaler, at man ikke beskæftiger sig med disse top-down skrigehalse, men i stedet fokuserer på kontinuerligt at finde gode underværdisatte virksomheder. Han hævder, at de der ser bort fra markedsudsving og blot køber aktier eks. hvert kvartal uanset verdens tilstande, vil klare sig langt bedre end markeds-timere.

Peters 11. princip – De bedste aktier at købe, er muligvis dem, du allerede ejer: Den evige jagt på “den nye perfekte” aktie er ofte unødvendig, mener Peter. Du har den muligvist allerede i din portefølje. Så i stedet for at lære et hav af nye virksomheder at kende, så hold dig til dem, du allerede har stiftet bekendtskab med. Køb mere!

Peters 15. princip: Det er et godt tegn, når insiders køber: Hvis personer i ledelsen skraber aktier til sig for private midler, er det et godt tegn på, at personerne tættest på virksomhedens drift, føler virksomheden er undervurderet. Dette kan være et godt tegn på, at investoren bør finde analysepennen frem.

Peters 16. princip – Når det kommer til forretning, er konkurrence aldrig ligeså sundt som total dominering: Peter har haft mange romancer med gode virksomheder i dårlige industrier, “blomster i ørkenen”, som han kategoriserer dem. Problemet med gode industrier er, at det tiltrækker konkurrence. Disse nye markedsdeltagere ønsker en “piece of the action”, hvorfor de underbyder og skaber prispres. Peters kikkert er derfor rettet mod de elendige industrier. Han forsøger da at finde ‘vinderen’ i disse industrier – dem med højeste marginer og lavest omkostninger – som kan ride de cykliske bølger ud mens konkurrenterne må smide håndklædet i ringen. Når industrien en dag forbedres atter engang, så står de overlevende virksomheder tilbage med en større del af markedet *ka-ching*.

Til slut i bogen fremhæver Peter de “25 gyldne investeringsregler” (selvom der faktiske er 26). Disse er – som navnet antyder – “guld værd”. Jeg vil lade disse regler stå hen i det uvisse, så læseren har lidt at glæde sig til.

Fin bog med mange gode historier. Den er ikke så “undervisende”, men mere underholdende. De mange anekdoter er blandet med en god mænge selvrefleksion, hvilket er meget illustrativt ift. hvad Peter selv erfarede, og dermed forsøger at give videre til læseren. Ikke en af min favoritter, men det er nok min akademiske hungren efter klare lektioner og teorier. Men helt klart en bog, der var læsetiden værd.

This post is also available in: English

7 likes

Din e-mailadresse vil ikke blive vist.

Bevis, at du ikke er en robot *

x
'Like' dhandho.dk på Facebook for at få serveret bl.a. aktieanalyser og bogsammendrag i dit feed.