Lærte lektioner fra Kurt Karas foredrag om rationel investering

Refleksion

På Comwell med Kurt Kara

juni 8, 2017

This post is also available in: English

Resumé

  • Kurt Karas blik på investeringsuniverset er farvet af tre domæner af konstanter: menneskelige-, økonomiske- og investeringskonstanter.
  • Maj Invests value portefølje består af aktier med stærke voldgrave, der beskytter virksomheden mod angreb og sving i kreditcyklussen. For eksempel er Christian Dior en del af porteføljen fordi “hvis man er i stand til at folde en død ko på en bestemt facon, kalde det en taske og kræve 80.000 kr. for den, så har man en god forretning.”
  • Kurt Kara anbefaler, at man er varsom med lav pris-til-fundamentale ratios, da de ofte er ‘billige’ af en årsag. Han mindede publikum om, “at gratis ost kun findes i musefælder.”

Jeg tog for et par uger siden min kære fader under armen, og ræste mod Comwell i Kolding. I dette monstrum af en bygning afholdte BDO og Sydbank et arrangement under titlen “Sæt dine likvider i spil”. På dagsordenen var et 45-minutters foredrag med forfatteren af Den Rationelle Investor, Kurt Kara. Jeg kan desværre ikke gengive al latteren, Kurt skabte i rummet med et utal af jokes og obskure eksempler, men lad mig forsøge at præsentere mine key take-aways alligevel.

Menneskelige-, økonomiske og investeringskonstanter
Temaet i Kurts foredrag var konstanter. Han brugte første halvdel af foredraget på, at forklare to domæner indenfor konstanter: de menneskelige og de økonomiske. Han forklarede, at de menneskelige konstanter, der præger aktiemarkederne, er status, frygt, grådighed, eufori og nydelse-smerte forholdet. Vi kender vist alle disse følelser i en vis udstrækning. Vi frygter vores portefølje styrter, vores grådighed der forhindrer et salg, euforis greb om os i ekstreme bullmarkeder. Jep, det er bestemt konstanter; noget, der har sløret investoreres dømmekraft i århundrede. Han bevægede sig hernæst mod de økonomiske konstanter: guld og penge, bogholderi, renter, risiko samt aktiver og passiver. Igen, penges eksistens, regnskabsførelse og aktiver/passiver, renter på lån og udlån samt udstedelse af obligationer, afvejningen mellem risiko og afkast er alt sammen konstanter i økonomisfæren. Disse psykologiske tendenser og økonomiske ‘regelsæt’ kan dateres årtusinder tilbage, hvorfor Kurt med selvsikkerhed kan sige, at det nok varer ved i vores levetid ligeså.

Hvad så? Mit take-away fra denne gennemgang er, at disse konstanter skaber muligheder og trusler. De psykologiske konstanter kan eks. overskygge markedet og dermed skabe eufori eller frygt, hvilket skaber udsving, der trodser rationaliteten i en investeringsmulighed. Det er her essentielt, at du holder fast i dine investeringskonstanter: rationalitet, kvalitet, forståelighed og uafhængighed. Kurt ønsker letforståelige forretningsmodeller, produkter, der giver mening, god ledelse, fornuftige balancer, beviste bedrifter og en attraktiv pris. Det har altid været en god idé, at købe aktier i virksomheder, der følger disse konstanter. I bund og grund handler det om, at købe kvalitet til attraktive priser. Det er bestemt ikke alle, der er underlagt disse konstanter, men det er Kurt. Det handler for ham om, at købe virksomheder, han ser som forrentningsmaskiner i en lang årrække fremad på baggrund af disse konstanter. For eks. forudsiger Kurt, at der vil være en efterspørgsel for Christian Dior tasker om 10 år, da det bygger på den menneskelige konstant om status samtidig med at den overholder flere punkter på hans investeringskonstant-tjekliste. Det handler om at kombinere disse konstanter og bygge en investeringscase herpå. Det var, om ikke andet, min fortolkning af oplægget.

Et indblik i Maj Invests portefølje
Hvis du ikke er bekendt med Kurt, så bestyrer han en value portefølje i Maj Invest med 30 mia. under forvaltning. Han gav publikum et indblik i denne portefølje ved at fremhæve en håndfuld eksempler på positioner.

Han fremhævede f.eks. United Technologies (UTX). Det er en af tre markedsdeltagere, der producerer dele til fly. Det er en branche med høje adgangsbarriere (for eks. ville det tage 30 år at producere et af deres produkter, da det tager denne tidsperiode blot at udvinde et materiale fra en krystal, der er nødvendig for udviklingen af et bestemt membran), lav konkurrence samt høj pricing power. Kurt købte den på et tidspunkt, hvor P/E var 15, hvilket han anså som attraktivt.

Et andet eksempel var Christian Dior (CDI), hvor Kurt forklarede “at hvis man er i stand til at folde en død ko på en bestemt facon, kalde det en taske og kræve 80.000 kr. for den, så har man en god forretning.” Han talte om den stærke brandværdi og den status, der er så indlejret i dets produkter. Dette sikrede virksomheden høje marginer og en vis resistens mod cykliske nedture (da det er de superrige, der erhverver sig disse døde, specialfoldede køer). Igen, den blev udbudt til en fornuftig pris.

Gratis ost findes kun i musefælder
Det sidste spørgsmål fra publikum lød: “Hvornår anser du noget som billigt?” Kurt svarede prompte, at han så efter muligheder, der var prissat attraktivt – ikke billigt. “Gratis ost findes kun i musefælder”, sagde han. I den seneste tid har jeg været på udkig efter aktier, der har en kombination af lav P/E (<12) og P/BV (<1,2). Jeg har købt 4 af disse, hvoraf 3 endnu ikke har vendt sig. Det fik mig til at overveje, om musefælden har klappet over mig, da jeg forsøgte at række ud efter det gratis stykke ost. Jeg tror – måske naivt – stadig på mine valg, så jeg giver det nogle år inden jeg må sande, om osten var fæl eller delikat.

All in all, virkelig indsigtsfuldt foredrag. Kurt er en utrolig humoristisk fyr, der fangede hele salen fra første minut. Hvis i får muligheden for at hoppe med på et af disse BDO/Sydbank-arrangementer, vil jeg kraftigt anbefale det.

This post is also available in: English

10 likes

Din e-mailadresse vil ikke blive vist.

Bevis, at du ikke er en robot *

x
'Like' dhandho.dk på Facebook for at få serveret bl.a. aktieanalyser og bogsammendrag i dit feed.